تأثیر رژیم غذایی بر نوروپاتی

بر اساس یک تحقیق جدید تغییر رژیم غذایی ممکن است همان درمانی باشد که مدتها برای کاهش درد نوروپاتی محیطی دیابتی (درد عصب) در جستجوی آن بوده اید، حذف گوشت و تخم مرغ و استفاده از میوه جات و سبزیجات میتواند به تسکین درد عصب کمک کند.

 دیر یا زود، نیمی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به نوروپاتی مبتلا خواهند شد. کنترل خون قند خون ممکن است به جلوگیری از بروز این عارضه  کمک  کند. این عارضه بیشتر در پاها ظاهر می شود.  تاکنون پزشکان تنها توانسته اند دردهای مرتبط با نوروپاتی دیابتی را تا حدی توسط دارو  تسکین  دهند اما هنوز هیچ درمان قطعی برای رفع  علل زمینه ای این بیماری ارائه نشده است.

حال یک  مطالعه ی کوچک مقدماتی نشان داده است رژیم غذایی مبتنی بر گیاهخواری می تواند علایم  و علل این بیماری را درمان  کند.

در مطالعه ی DINE  که یک مداخله ی تغذیه ای  برای درد نوروپاتی مزمن دیابتی بود، از بیماران مبتلا به  دیابت نوع 2 برای شرکت در این کارآزمایی کوتاه مدت،  در دو گروه بصورت تصادفی ثبت نام شد.  یک گروه از رژیم غذایی گیاهی  با میزان  چربی کم، فیبر زیاد، اجتناب ازمصرف غذاهای جانوری مانند گوشت ، شیر وتخم مرغ تبعیت کردند، به این گروه همچنین ساپلیمنت ویتامین B12(نوترینتی که بسیاری از افراد دیابتی با کمبود آن مواجهند) داده شد. گروه دوم رژیم غذایی عادی خود را همراه  با مصرف ساپلیمنت B12دنبال کردند.

از آنجائیکه غذاهای حاوی فیبر زیاد، کالری کمتری دارند به اعضای گروه رژیم غذایی گیاه خواری گفته شد  هر مقدار که می خواهند از این نوع مواد غذایی مصرف کنند اما مصرف غذاهای چرب مانند روغن و آجیل برای این افراد محدود  شد، همچنین از آنها در خواست  شد هر هفته در کلاسهای آموزشی  تغذیه شرکت نمایند.

نتایج این مداخله ی تغذیه ای پس از 20 هفته بسیار چشمگیر بود. درد نوروپاتی دیابتی در بیماران گروه رژیم غذایی گیاهخواری نسبت به گروه دوم بهبود بیشتری یافته بود، همچنین بهبود  وضعیت  اعصاب درگروه اول مشاهده گردید. این افراد مقدار وزن بیشتری را از دست  داده  و نمایه ی توده ی بدنی  آنها بطورچشمگیری بهبود یافته  بود. کاهش وزن درهر دو گروه مشاهده شد اما در گروه رژیم  گیاهخواری این بهبود چشمگیر بود.

 درمیان  پرسشهایی که در این تحقیق به آن پاسخ داده نشده است می توان به سوالات زیر اشاره کرد:

آیا ویتامین  B12مسئول برخی ازاین فواید  درهر دو گروه است؟

 آیا کلاس های آموزش تغذیه که اعضا گروه رژیم غذایی گیاهخواری در آن  شرکت  می کردند، عادات  تغذیه ای آنها را  بنحوی تغییر داده است که بروی نوروپاتی آنها تأثیر داشته است؟

محققان  می گویند: برای پاسخ  به این  سوالات باید تحقیقات بیشتری انجام دهند، آنها  افراد شرکت  کننده  در این تحقیق را برای مدت یکسال پس از اتمام تحقیق تحت نظارت  قرار دادند تا ماندگاری این تأثیرات را بررسی کنند.

منابع:

http://www.diabetesincontrol.com/index.php?option=com_content&view=article&id=16788&catid=1&Itemid=17
http://www.medpagetoday.com/MeetingCoverage/AADE/47120
http://www.familypracticenews.com/home/article/a-low-fat-vegan-diet-may-lessen-diabetic-neuropathy-pain/a89e1046ebede4537067556fe022e05d.html

برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید:


Read more at http://www.diabeticconnect.com/diabetes-information-articles/general/1103-could-this-neuropathy-diet-ease-your-pain#1JKwH9oGTyCebeK2.99